روابط عمومی دیجیتال یک بخش اساسی از استراتژیهای موفق بازاریابی امروز است.که همواره برای ترویج و حمایت از یک شرکت مهم بوده است.
اما هرگز به اندازهای که در عصر دیجیتال اهمیت پیدا کرده است مهم نبود.
روابط عمومی دیجیتال (DPR) به استفاده از فناوریهای دیجیتال و اجتماعی برای مدیریت آگاهی و درک شهرت یک شرکت و سازمان از طریق نفوذ هدفمند در رسانههای دیجیتال میپردازد.
روابط عمومی دیجیتال عبارت از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی و جستجو است. به عبارت دیگر در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر از فرمت معمولی چاپی به فرمت صفر و یک تبدیل میشوند. به طور خلاصه روابط عمومی دیجیتال تولید محتوا، ذخیرهسازی و انتقال آن به صورت دیجیتال است، محتوا مانند روابط عمومی سنتی است اما قابلیت جستجو برای مطالب وجود دارد
شاید بتوان گفت بعد از پروسه تبدیل روابط عمومی سنتی به روابط عمومی الکترونیک، انجام فعالیتها در چارچوب روابط عمومی دیجیتال، دومین گام بنیادی در این راستا تلقی میشود. در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر Contents از فرمت معمولی چاپی “printed” به فرمت صفر و یک تبدیل و به عبارت دیگر در این حالت، صفحات pdf تبدیل به صفحات HTML میشوند. در روابط عمومی دیجیتال هنوز محتواها همان محتواهای روابط عمومی سنتی هستند با این تفاوت که قابلیت جستجو (Search) و کپی مطالب به صورت Text برای مخاطب وجود دارد.
برخی از اسناد، نامهها، فرمها و تقاضاها به وسیله ابزارهایی نظیر Email امکان ارسال و نقل و انتقال دارند، اما جهت فعالیت هنوز یک طرفه است؛ یعنی هنوز ارتباط فرد به فرد یا چهره به چهره در فضای سایبر، برقرار نشده است و همه چیز در یک چارچوب به شدت بوروکراتیک و مطابق ضوابط حاکم بر فضای رسمی و اداری روابط عمومیها صورت میگیرد.
اصول روابط عمومی کاملا یکسان است و تفاوت آن با روابط عمومی دیجیتال این است که در روابط عمومی دیجیتال مخاطبان برای یک دورهی طولانی از زمان هستند، چرا که توزیعها مانند چاپهای سنتی نیست.
آمار نشان میدهند که 36 میلیون نفر در بریتانیا به صورت روزانه از اینترنت استفاده میکنند، به این معنی که شما میتوانید اخبار را بیشتر و سریعتر از همیشه گسترش دهید. روابط عمومی دیجیتال میتواند اطلاعات ارزشمندی پیرامون برنامهها و فعالیتهای سازمان ارائه دهد.
روابط عمومی دیجیتال از رسانههای معمولی بازاریابی دیجیتال به منظور مدیریت اعتبار خود استفاده میکنند. تبدیل اخبار به مکالمات و دور زدن رسانهها و صحبت با مخاطبان هدف آنلاین به صورت مستقیم است. ما میتوانیم از رسانههای اجتماعی، وبلاگها، بررسیها و محتوا برای ایجاد گفتگو و مکالمات استفاده کنیم.
به عنوان مثال اگر شما تولیدکننده یک پروژه ابتکاری جدید هستید، روابط عمومی دیجیتال به این معنی است که علاوه بر اینکه این نوآوری را در رسانههایی مثل روزنامه، مجلات و غیره به اشتراک میگذارید آن را در وبسایت خود نیز آپلود کنید و از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی آن را ترویج بدهید. در نتیجه شما نتیجه کار خود را با دوستان و افراد همسان در صنعت خودتان به اشتراک میگذارید و مشتریان بالقوه بدست خواهید آورید.
از کدام تاکتیک روابط عمومی دیجیتال استفاده کنیم؟
یکی از بهترین و کارآمد ترین نمونه های روابط عمومی دیجیتال استفاده از تکنولوژی دیجیتال ساینیج که عبارت است از یک سیستم مرکب از سخت افزارها و نرم افزارهای تخصصی که امکان نمایش طیف گسترده ای از اطلاعات را با کاربری های متنوع در بستر شبکه فراهم می نماید.
امتیازات و امکانات سیستم دیجیتال ساینیج چیست؟
1- کاهش قابل توجه هزینه تبلیغات
2- کاهش هزینههای جاری سازمان
3- امکان نمایش انواع فایلهای صوتی و تصویری
4- نمایش اطلاعات پویا به صورت خودکار
5- دسترسی به محتویات یک یا چند نمایشگر از راه دور
6- ارسال محتوای قابل نمایش برای نمایشگرها با حداقل پهنای باند
7- امکان برپایی دیجیتال ساینیج به صورت تعاملی برای پخش محتوای مورد نظر بینندگان
8- نمایش اطلاعات مجزا روی نمایشگرهای خاص
9- نمایش اخبار، عکس، فیلم، موسیقی، صفحات اینترنتی و از این دست به صورت ترکیبی
10- به روز رسانی محتویات یک یا چند نمایشگر به صورت کاملا خودکار
کاربردهای نرم افزار برنا رسانه برای یک سازمان بزرگ چیست؟
• اطلاع رسانی درون سازمانی در ساختمان ستاد مرکزی
• اطلاع رسانی درون سازمانی در شرکتهای وابسته
• اطلاع رسانی به مراجعین در راستای تکریم ارباب رجوع، معرفی خط مشی سازمان و مانند آن
• نمایش انواع مصوبات و آیین نامههای جدید سازمانی
• امکان نمایش اطلاعات مربوط به رویدادهای سازمانی مانند سفرهای استانی، افتتاح طرحها و یا بازدید مقامات
• امکان نمایش قالب و محتوای ویژه مذهبی در ایام ویژه اعیاد یا سوگواریها
• قابلیت معرفی تغییرات نمودار سازمانی، عزل و نصب، ارتقا مدیران، ترکیب یا ادغام دپارتمانها و …
• قابلیت تبریک به همکاران به مناسبت روز تولد، یا سالروز آغاز همکاری، همچنین تسلیت درگذشت بستگان.
• نمایش طرحهای ملی و ویژه
• پخش ویدئوهای آنلاین مربوط به مراسم خاص ( تودیع و معارفه) – ویدئو کنفرانس یکطرفه
• پخش شبکه های دیجیتال رادیو و تلویزیون
• پخش محتوای ویژه خبری
• پخش آگهیهای خاص سازمانی
• نمایش بریده جراید روزنامه های صبح به صورت اتوماتیک
• قابلیت پخش تصاویر و محتوای خاص به صورت گروهی و یا منحصراً استانی
• امکان نمایش ویدئوهای تولید شده در شرکتهای زیر مجموعه
• نمایش ساعت و تقویم
• نمایش اسلایدها و عکسهای عمومی و تخصصی به صورت متوالی
• استفاده از پس زمینه و لوگوی ویژه جهت جلب توجه و برندینگ سازمانی
• پخش محتوای مربوط به سلامت
• استفاده از دهها محتوای تخصصی سازمانی به صورت سراسری یا منطقهای
• پشتیبانی کامل از متن روان فارسی و انگلیسی با قابلیت انتخاب فونت و رنگ و جهت حرکت
• افزایش حس همکاری و ارتقاء روحیه تیمی از طریق نمایش محتوای آموزشی
• استفاده از محتوای تخصصی پزشکی جهت ارتقای سلامت پرسنل (توصیههای رژیم غذایی، طب کار و …)